STRATEGI,
KAEDAH DAN TEKNIK KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS (AUTISME)
Seperti
kanak-kanak yang normal, kanak-kanak berkeperluan khas juga mempunyai hak untuk
mendapatkan pendidikan yang sempurna selaras dengan kanak-kanak normal. Menurut
Barber dan Holdbart (1998), srtategi penilaian yang berbeza yang diperlukan
dalam mengajar kanak-kanak berkeperluan khas bagi menentukan tahap keberkesanan
pengajaran. Sebagai seorang pendidikan yang peka terhadap anak-anak muridnya,
guru seharusnya meneliti pendekatan pengajaran yang sesuai bagi merancang
pengajaran.
Antara
stategi ataupun kaedah bagi membantu kanak-kanak berkeperluan khas ialah :
Pelaksanaan
pengajaran menggunakan auditoria tau visual.
Gaya
pengajaran auditori ini merupakan cara pengajaran yang menekankan pendekatan
perkataan dan arahan lisan. Murid perlu mengingati penerangan melalui becaan
yang kuat atau menggerakkan bibir ketika mempelajari sesuatu. Di samping itu,
melalui pengajaran gaya auditori ini, murid akan mengukuhkan ingatan mereka dengan
mendengar semula rakaman pita audio. Selain daripada kaedah auditori, kaedah
visual yang menggunakan foto-foto, gambar rajah,lambing atau isyarat dapat
membantu kanak-kanak ini meluahkan perasaan mereka. Dengan mengenal pasti
perasaan mereka, emosi dan perasaan mereka tidak akan mempengaruhi tingkah laku
mereka untuk cenderung ke arah negatif seperti memukul dan mencederakan orang
lain.
KAEDAH
PEMUDACARAAN
Kaedah ini
lebih menitikberatkan perasaan murid dalm pembelajaran di mana guru hanyalah
berperanan sebagai fasilitator yang berfungsi untuk mendidik, membimbing,
memujuk, mengukuh, memberikan bantuan dan menolong kanak-kanak mencapai
matlamat pembelajaran yang telah dirancang. Dengan adanya kaedah pemudahcaraan
ini juga, guru-guru dapat menggalakkan murid agar aktif dalam setiap proses
pembelajaran dengan memberi arahan dan juga panduan yang jelas. Oleh sebab itu,
guru-guru boleh memberikan aktiviti yang lebih mencabar kepada kanak-kanak
tetapi guru-guru bertindak sebagai pemudahcara sehingga kanak-kanak tersebut
dapat melaksanakan aktiviti tersebut dengan sendirinya.
KAEDAH
TUNJUK AJAR
Tunjuk
ajar ialah cara untuk melatih kanak-kanak memerhati dan melakukan sesuatu
aktiviti mengikut prosedur. Ia melibatkan demonstrasi guru atau seseorang
individu di hadapan kelas untuk menunjukkan sesuatu aktiviti atau prosedur. Di
samping itu, kaedah ini juga dapat meningkatkan keyakinan kanak-kanak untuk
menjalankan sesuatu aktiviti.
KAEDAH
PENEGUHAN POSITIF
Pemberian
peneguhan boleh terbahagi kepada dua iaitu peneguhan possitif dan juga
peneguhan negatif. Pemberian peneguhan ini bergantung kepada tingkah laku yang
ditunjukkan oleh kanak-kanak tersebut. peneguhan positif biasanya diberikan
untuk memberi pengukuhan terhadap tingkah laku yang baik dan positif agar
kanak-kanak tersebut akan terus melakukan tindakan tersebut. manakala peneguhan
negatif pula diberikan untuk menyingkirkan atau menghilangkan tingkah laku yang
tidak sesuai ataupun tidak baik. Peneguhan negatif adalah seperti pengasingan,
time-out, shaping dan sebagainya. Pemberian positif pula akan membuatkan
kanak-kanak berasa seronok menjalani aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Antara peneguhan positif yang membolehkan digunakan adalah seperti pujian,
tepukan, ganjaran, token dan sebagainya.
Main sambil
belajar
Teknik
ini merupakan aktiviti yang dijalankan secara spontan dan menyeronokan serta
membawa kepada pembelajaran. Main adalah ekspresi kendiri yang kreatif dan
perkembangannya paling jelas pada peringkat kanak-kanak. Kanak-kanak akan
mencari pengetahuan dengan kaedah permainan. Dengan kaedah ini juga, ia mampu
menarik minat dan perhatian murid-murid terhadap aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Selain menjadikan pengajaran dan pembelajaran menjadi sesuatu
aktiviti yang seronok. Ia juga mampu merangsang motivasi belajar kesan daripada
keseronokan bermain. Antara jenis permainan dalam pengajaran ialah permainan manipulative,
fizikal dan permainan bahasa.
Kaedah simulasi
Kaedah
ini merupakan gambaran abstrak sesuatu situasi sebenar yang memerlukan murid
berinteraksi sesame sendiri berdasarkan peranan masing-masing untuk
menyelesaikan sesuatu masalah. Kaedah ini juga merupakan satu situasi yang
diwujudkan untuk menyerupai keadaan sebenar dengan cara menggunakan
masalah-masalah atau menyediakan situasi-situasi yang benar-benar wujud di
dalam keadan yang terkawal.
Strategi
pengajaran mediatif
Strategi
pengajaran mediatif ini boleh digunakan dengan berbantukan komputer semasa
proses pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan simbol-simbol grafik yang
menarik dapat membnatu kanak-kanak ini juga boleh menggunakan rakaman suara dan
mengulangi rakaman yang telah didengari.
Kaedah koperatif
Kaedah
ini menenkan pelaksanaan aktiviti berkumpulan. Dengan kaedah ini guru-guru
dapat memberikan peluang dan laluan serta galakan kepada kanak-kanak
berkeperluan khas berinteraksi dengan rakan sebaya mereka. Ini bertujuan untuk
meningkatkan kemahiran bertutur di samping menambahkan perbendaharaan kata.
Gabungjalin
pelajaran dengan muzik
Kaedah
ini dikatakan mampu membantu kanak-kanak berkeperluan khas supaya lebih
berkeyakinan dan mampu berinteraksi dengan menggabungkan pengajaran dengan
muzik, nyanyian dan tarian. Misalnya kanak-kanak autisme mempunyai bakat mereka
yang tersendiri. Dengan kaedah ini, murid-murid akan berasa seronok menjalani
sesi pengajaran.
Kaedah muti
sensori
Kaedah
ini digunakan untuk merangsangan mindakanak-kanak berkeperluan khas melalui
lima deria iaitu penglihatan, pendengaran, sentuhan, bau dan rasa. Kaedah ini
membantu merangsan pemikiran kanak-kanak tersebut. Apabila mereka memegang
merasa,menghidu, mendengar dan melihat ini akan memberi tindak balas bagi semua
deria ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan