Sabtu, 18 Ogos 2018


STRATEGI, KAEDAH DAN TEKNIK KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS (AUTISME)

Seperti kanak-kanak yang normal, kanak-kanak berkeperluan khas juga mempunyai hak untuk mendapatkan pendidikan yang sempurna selaras dengan kanak-kanak normal. Menurut Barber dan Holdbart (1998), srtategi penilaian yang berbeza yang diperlukan dalam mengajar kanak-kanak berkeperluan khas bagi menentukan tahap keberkesanan pengajaran. Sebagai seorang pendidikan yang peka terhadap anak-anak muridnya, guru seharusnya meneliti pendekatan pengajaran yang sesuai bagi merancang pengajaran.

Antara stategi ataupun kaedah bagi membantu kanak-kanak berkeperluan khas ialah :


Pelaksanaan pengajaran menggunakan auditoria tau visual.

Gaya pengajaran auditori ini merupakan cara pengajaran yang menekankan pendekatan perkataan dan arahan lisan. Murid perlu mengingati penerangan melalui becaan yang kuat atau menggerakkan bibir ketika mempelajari sesuatu. Di samping itu, melalui pengajaran gaya auditori ini, murid akan mengukuhkan ingatan mereka dengan mendengar semula rakaman pita audio. Selain daripada kaedah auditori, kaedah visual yang menggunakan foto-foto, gambar rajah,lambing atau isyarat dapat membantu kanak-kanak ini meluahkan perasaan mereka. Dengan mengenal pasti perasaan mereka, emosi dan perasaan mereka tidak akan mempengaruhi tingkah laku mereka untuk cenderung ke arah negatif seperti memukul dan mencederakan orang lain.


KAEDAH PEMUDACARAAN

Kaedah ini lebih menitikberatkan perasaan murid dalm pembelajaran di mana guru hanyalah berperanan sebagai fasilitator yang berfungsi untuk mendidik, membimbing, memujuk, mengukuh, memberikan bantuan dan menolong kanak-kanak mencapai matlamat pembelajaran yang telah dirancang. Dengan adanya kaedah pemudahcaraan ini juga, guru-guru dapat menggalakkan murid agar aktif dalam setiap proses pembelajaran dengan memberi arahan dan juga panduan yang jelas. Oleh sebab itu, guru-guru boleh memberikan aktiviti yang lebih mencabar kepada kanak-kanak tetapi guru-guru bertindak sebagai pemudahcara sehingga kanak-kanak tersebut dapat melaksanakan aktiviti tersebut dengan sendirinya.



KAEDAH TUNJUK AJAR

Tunjuk ajar ialah cara untuk melatih kanak-kanak memerhati dan melakukan sesuatu aktiviti mengikut prosedur. Ia melibatkan demonstrasi guru atau seseorang individu di hadapan kelas untuk menunjukkan sesuatu aktiviti atau prosedur. Di samping itu, kaedah ini juga dapat meningkatkan keyakinan kanak-kanak untuk menjalankan sesuatu aktiviti.


KAEDAH PENEGUHAN POSITIF

Pemberian peneguhan boleh terbahagi kepada dua iaitu peneguhan possitif dan juga peneguhan negatif. Pemberian peneguhan ini bergantung kepada tingkah laku yang ditunjukkan oleh kanak-kanak tersebut. peneguhan positif biasanya diberikan untuk memberi pengukuhan terhadap tingkah laku yang baik dan positif agar kanak-kanak tersebut akan terus melakukan tindakan tersebut. manakala peneguhan negatif pula diberikan untuk menyingkirkan atau menghilangkan tingkah laku yang tidak sesuai ataupun tidak baik. Peneguhan negatif adalah seperti pengasingan, time-out, shaping dan sebagainya. Pemberian positif pula akan membuatkan kanak-kanak berasa seronok menjalani aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara peneguhan positif yang membolehkan digunakan adalah seperti pujian, tepukan, ganjaran, token dan sebagainya.


Main sambil belajar

Teknik ini merupakan aktiviti yang dijalankan secara spontan dan menyeronokan serta membawa kepada pembelajaran. Main adalah ekspresi kendiri yang kreatif dan perkembangannya paling jelas pada peringkat kanak-kanak. Kanak-kanak akan mencari pengetahuan dengan kaedah permainan. Dengan kaedah ini juga, ia mampu menarik minat dan perhatian murid-murid terhadap aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Selain menjadikan pengajaran dan pembelajaran menjadi sesuatu aktiviti yang seronok. Ia juga mampu merangsang motivasi belajar kesan daripada keseronokan bermain. Antara jenis permainan dalam pengajaran ialah permainan manipulative, fizikal dan permainan bahasa.


Kaedah simulasi

Kaedah ini merupakan gambaran abstrak sesuatu situasi sebenar yang memerlukan murid berinteraksi sesame sendiri berdasarkan peranan masing-masing untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Kaedah ini juga merupakan satu situasi yang diwujudkan untuk menyerupai keadaan sebenar dengan cara menggunakan masalah-masalah atau menyediakan situasi-situasi yang benar-benar wujud di dalam keadan yang terkawal.


Strategi pengajaran mediatif

Strategi pengajaran mediatif ini boleh digunakan dengan berbantukan komputer semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan simbol-simbol grafik yang menarik dapat membnatu kanak-kanak ini juga boleh menggunakan rakaman suara dan mengulangi rakaman yang telah didengari.


Kaedah koperatif

Kaedah ini menenkan pelaksanaan aktiviti berkumpulan. Dengan kaedah ini guru-guru dapat memberikan peluang dan laluan serta galakan kepada kanak-kanak berkeperluan khas berinteraksi dengan rakan sebaya mereka. Ini bertujuan untuk meningkatkan kemahiran bertutur di samping menambahkan perbendaharaan kata.


Gabungjalin pelajaran dengan muzik

Kaedah ini dikatakan mampu membantu kanak-kanak berkeperluan khas supaya lebih berkeyakinan dan mampu berinteraksi dengan menggabungkan pengajaran dengan muzik, nyanyian dan tarian. Misalnya kanak-kanak autisme mempunyai bakat mereka yang tersendiri. Dengan kaedah ini, murid-murid akan berasa seronok menjalani sesi pengajaran.


Kaedah muti sensori

Kaedah ini digunakan untuk merangsangan mindakanak-kanak berkeperluan khas melalui lima deria iaitu penglihatan, pendengaran, sentuhan, bau dan rasa. Kaedah ini membantu merangsan pemikiran kanak-kanak tersebut. Apabila mereka memegang merasa,menghidu, mendengar dan melihat ini akan memberi tindak balas bagi semua deria ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bermain Untuk Kanak-kanak Istimewa Bermain adalah penting untuk kanak-kanak, tetapi ia lebih penting bagi kanak-kanak dengan kep...