CABARAN MENJADI SEORANG GURU PENDIDIKAN AWAL
KANAK-KANAK
Seperti yang kita tahu Pendidikan Awal
Kanak-kanak di Malaysia semakin menjadi tumpuan masyarakat ramai. Kesedaran masyarakat
tentang pentingnya Pendidikan Awal Kanak-kanak kepada anak-anak mereka semakin diambil serius. Antara cabaran
menjadi seorang guru pendidikan awal kanak-kanak ini ialah terdapat pelbagai
pendekatan dan pengajaran. Di mana terdapat segelintir masyarakat bukan arif campur
tangan dalam bidang tersebut hanya semata-mata ingin meraih populiriti.
Selain itu, tidak dinafikan pada era
globalisasi ini kanak-kanak banyak terdedah dengan pelbagai unsur di luar
bimbingan awal oleh ahli keluarga. Walaupun sosioekonomi yang sekarang ini
tidak begitu stabil, tidak sewajarnya inu bapa mengabaikan anak-anak mereka
sehingga kanak-kanak merasakan diri mereka diabaikan oleh keluarganya sendiri. Keadaan
sebeginilah yang mencenderungkan kanak-kanak ke arah yang tidak sewajarnya. Antaranya
ialah masalah buli, ponteng sekolah, vandalisme, gangsterisme dan sebagainya
lagi kemungkinan yang dapat kita lihat daripada akibat pengabaian ahli keluarga
mereka.
Seterusnya, cabaran menjadi seorang guru pendidikan
awal kanak-kanak ialah faktor keluarga. Ibu bapa meletakkan sepenuhnya
tanggungjawab mendidik anak mereka kepada guru di sekolah. Hal sebegini sering
berlaku kepada ibu bapa yang bekerjaya, yang sibuk dengan perkerjaan mereka
sampaikan anak-anak sendiri terabai. Sepatutnya pendidikan anak-anak ia bermula
dari rumah. Ibu bapa sepatutnya sama-sama mendidik anak mereka supaya menjadi
seorang anak yang pintar IQ nya. Ibu bapa tidak seharusnya meletakkan
sepenuhnya didikan itu kepada guru-guru disekolah. Sememangnya tugas seorang
guru mendidikan anak-anak supaya menjadi seorang anak yang pintar IQ tetapi ibu
bapa jug haruslah memainkan peranan mereka sebagai seorang ibu bapa. Peranan ibu
bapa adalah sangat penting untuk mencorak keperibadian kanak-kanak itu sendiri
dan juga ibu bapa adalah sebagai role model untuk anak-anak mereka. Jika
ibu bapa mencorakkan anak-anak dengan kebaikan maka kebaikanlah yang ia dapat
tetapi kalau keburukan yang dicorakkan kepada anak-anak maka keburukanlah yang
ia akan dapat. Anak-anak adalah diibaratkan sehelai kain putih, jika kita
pandai mencorakkannya maka corakkan itu menjadi cantik.
Akhir sekali, inilah cabaran yang paling
genting dalam pada ingin menjadi seorang guru pendidikan awal kanak-kanak serta
memerlukan kerjasama daripada semua pihak. Ibu bapa, guru dan semua golongan
masyarakat yang tidak bertindak sendirian dalam menghadapi cabaran ini. Memberi
pendidikan dan bimbingan yang awal kepada kanak-kanak diibaratkan sebagai
membina sebuah Negara kerana merekalah yang akan menerajui masa depan kita. Anak-anak
adalah peneraju masa hadapan nanti tanpa mereka siapa lagi yang akan mewarisi Negara
kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan